ŠKODA Rapid

Kategorie: Retro knihovna

Rapid znamená v latině rychlý, a proto využil výrobce automobilů ŠKODA u druhé typové řady osobních vozů vyráběných ve třicátých letech pro větší variantu Popularu právě tento název. Vůz byl větší a měl i silnější motor. Byl sice o něco dražší, ale tuto skutečnost vyvažoval vyšší výkon, větší rychlost a prostornější karoserie.

Vůz byl spolehlivý a proto byl i vynikajícím sportovním vozem. Mnoho sportovců s vozy této typové řady obsadilo přední místa v různých soutěžích i závodech. Nezapomenutelné jsou například dálkové jízdy manželů Škulinových z Dakaru přes africký kontinent na Madagaskar, kterým projeli od jihu k severu a vrátili se zpět přes Afriku ke Středozemnímu moři. Dvojice Bedřich Jan Procházka a Jindřich Kubias objeli zeměkouli za 97 dnů. Trasa vedla přes Německo, Sovětský svaz, Irák, Irán, Afganistán do Indie a Japonska. Po převozu lodí do San Franciska uskutečnili rekordní jízdu přes USA do New Yorku. Pokračovali opět lodí do Španělska a do Prahy. Neméně odvážná byla jízda Vladimíra Štůly a jeho přátel do Finska, až za polární kruh. Ing. Zdeněk Hausmann a p. Zdeněk Pohl obsadili v roce 1937 třetí místo v Monte Carlu. A takto by bylo možné ještě dlouho pokračovat.

Motor z Rapidu o objemu 1386 cm3 přirozeně poskytoval větší výkon než motory používané u Popularů. A tak byla později zvolena poměrně častá kombinace, kdy sportovněji laděná karosářská úprava menšího vozu byla doplněna o motor většího a silnějšího typu. Vznikl tak – původně pouze pro sportovní a později i pro sériové provedení – Popular >> Monte Carlo<<, jehož parametry najdete na str. 56.

S každou sérií docházelo k drobným změnám, např. od čísla motoru 41624 se montovala pumpa chladiče s regulací oběhu, nožní startér, jiné brzy a řízení. Od č. m. 45155 se používaly paprskové plechové disky (nikoli celoplechové), suché vložky válců atd. Většinou se jednoalo o změny málo viditelné. K zásadním vizuálním změnám, které zasáhly celou modelovou paletu, došlo v letech 1936/1937 a 1938/1939, což kromě zakulacených celkových linií zahrnovalo především změnu žebrování masky a usazení světlometů, resp. jejich zapuštění do blatníků.

 

Zdroj: Škoda – auta známá i neznámá, autor: Nachtmann Lukáš, Cedrych Mario René