Od favoritu k fabii

Kategorie: Zajímavosti

skoda-favorit-femat-retro

Porovnejte si jaké to bylo s auty a vším kolem nich před dvaceti lety a jaké to je dnes.

Poměrně klidné byly ulice, na kterých jezdily hlavně škodovky, žigulíky nebo trabanty. Pokud jste potkali vůz dovezený ze Západu, mohli jste si být jisti, že za jeho volantem sedí zelinář, vekslák nebo celebrita. 

Rok 1989

skoda-favorit-femat-retro

Kolik aut bylo na silnicích:

  • Registrováno bylo 2,4 milionu osobních aut.
  • Na jedno auto připadalo 4,29 obyvatele Československa.
  • Nejvíc jezdilo Škodovek 120 – 576 000, pak 132 000 trabantů a 156 000 vozů VAZ 2101. Atraktivní novinkou, která vzbuzovala velký zájem, byla Škoda Favorit, uvedená na trh v roce 1987. Škodovky tvořily v roce 1989 téměř 87 % všech nově prodaných vozů, na ostatní značky zbývalo jen 13 %.

Stáří aut na silnicích: v průměru 14 let
Počet nehod: 79 717
Počet mrtvých při nehodách: 914
Počet zraněných při nehodách: 24 435
Předpisy: Rychlost v obci 60 km/hod., mimo obec 90 a na dálnici 110

Kolik platů za auto
Škoda Favorit 136 L stála 84 600 korun, tedy asi 26 průměrných platů. Průměrný plat byl 2504 Kč.

Prodej nových aut
Nová auta se už prodávala volně v prodejnách národního podniku Mototechna, fi remních prodejnách Škodovky a v obchodních domech Bílá labuť a Kotva. Stály se na ně dlouhé fronty, před prodejnami se i spalo. Zahraniční vozy se kupovaly přes Tuzex za bony. Ford Escort stál 26 000 bonů. Hodnota bonu byla oficiálně mezi 5 a 6 Kčs.
Za rok se prodalo cca 130 000 nových aut (některá jezdí stále).

Výbava aut
Běžně prodávaná auta neměla airbagy, ABS, posilovač řízení, pásy na zadních sedadlech. Už měla pětistupňovou převodovku (běžnější byla se 4 rychlostmi). I za samozřejmosti se připlácelo: ceník škodovek nabízel opěrky hlavy za 600 Kčs, stahování zadních oken za tři stovky nebo odkládací kapsy ve dveřích za 70 Kčs.

Prodej v autobazaru
Autobazary byly ve výhradním monopolu státního podniku Klenoty a braly výhradně do komise, nejčastější prodej byl přes inzerát nebo přímo zájemci.

  • Záruční doba na ojetý vůz byla půl roku. Ojetiny bývaly starší pěti let.
  • Ojeté auto stálo většinou o mnoho víc než nové, neboť auta nebyla volně k prodeji. Auta ztrácela na ceně pomaleji, hlavně proto, že obměna modelových řad trvala déle, klidně i přes deset let.
  • Největším problémem starších aut byla koroze.

Kolik za palivo

  • Cena benzinu byla 8 Kčs za litr, nafta stála 7,50 Kčs.
  • Za průměrnou mzdu se tedy dalo pořídit 452,86 litru benzinu.

Dálnice

  • Dálnic a rychlostních silnic bylo 544 kilometrů – počítáno společně se Slovenskem, které se odtrhlo až v roce 1993.
  • Dálnice šlo využívat bez poplatku. Na D1 byly jen dvě čerpací stanice

Rok 2009

skoda-fabia-femat-retro
Kolik aut bylo na silnicích:

  • Registrováno bylo 4,4 milionu osobních aut.
  • Na jedno auto připadá 2,38 obyvatele.
  • Statistiku v počtu prodaných aut vedou stále modely Škoda, za letošek se jich prodalo přes 37 tisíc. Nejoblíbenější je Fabia. Na druhém místě je s deseti procenty a 13 244 prodanými auty Ford. Trojkou jsou vozy se znakem VW, kterých se prodalo bezmála 7 tisíc, a čtyřkou jsou modely Renault. Od loňska se vyrábějí vozy Hyundai v Nošovicích a právě tato značka je čtvrtá v prodejích s 5,3 %.

Stáří aut na silnicích: 13,5 roku
Počet nehod 2008: 160 376
Počet mrtvých za rok 2008: 1076
Počet zraněných za rok 2008: 28 585
Předpisy: Rychlost v obci 50 km/hod., mimo obec 90 a na dálnici 130

Kolik platů za auto
Škoda Fabia se dá koupit od 219 900 Kč, stačí 9,5 průměrného platu.
Průměrný plat je 22 992 Kč.

Prodej nových aut
Prodejci se mohou přetrhnout,aby upoutali pozornost zákazníka, takže výjimkou nejsou slevy, akční nabídka výbavy, zdarma sada zimních kol, klimatizace nebo další bonusy. Samozřejmostí je výběr barvy, výbavy. V současnosti není problém vybrat si z aut, která jsou na skladu, a autem rovnou odjet. Podle odhadů se letos prodá 150 000 nových aut, dalších 100 000 se doveze z ciziny.

Výbava aut
Základní výbava Fabia Classic například obsahuje ABS, airbag řidiče i spolujezdce, boční airbagy vpředu, denní světla s deaktivací, imobilizér, výškově nastavitelné tříbodové pásy řidiče a tříbodové vzadu, signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče, sdružený panel přístrojů…

Prodej v autobazaru
Prostředí se neliší od prodeje nových aut včetně slev, akčních cen, bonusů. Stále častěji si ale zákazník auto vybere na dálku přes internet a do bazaru přijde jen podepsat smlouvu.

  • Záruční doba na ojetý vůz je stále půl roku.
  • Není problém koupit rok či dva roky staré auto.
  • Aut je ale hodně a prodat ojetý vůz není jednoduché, pokud nenabídnete opravdu zajímavou cenu.
  • Modelové řady se obměňují po třech až pěti letech a automobily se stávají běžným spotřebním zbožím. Proto rychle ztrácejí svou cenu, po třech letech od uvedení do provozu spadne cena o 40 %, ale klidně i o 65 %.

Kolik za palivo

  • Cena benzinu je kolem 29 Kč a nafty kolem 27 Kč za litr.
  • Za průměrnou mzdu si můžete koupit 811,79 litru benzinu.

Dálnice

  • Dálnic a rychlostních silnic je 1056 km, dálniční známka na rok stojí 1000 Kč.